Metabond
Motorolaj kisokos 2.rész
A viszkozitás az olaj egyik leglényegesebb tulajdonsága, mert az határozza meg a fejlesztés során a berendezés illesztéseit és a kenőolaj hidegindításkori szivattyúzhatóságát.
A múlt század kenőanyagainál leginkább az éghajlati viszonyok határozták meg a felhasználható kenőolajok viszkozitását.
- Egy évszakos téli olaj csak hideg évszakban alkalmas kenőképességű olaj. A W előtt álló szám minden esetben 5-tel osztható szám, ami azt a legalacsonyabb környezeti hőmérsékletet jelölte, amelyen hideg indításkor az olaj még megvédi a motort. A kiinduló pont -35 °С, melyet a SAE 0W jelölés mutat. A fokozatok 5 °С-ként nőnek. A SAE 5W jelölésű olaj -30 °С-ig tartja meg tulajdonságait, a SAE 10W -25 °С-ig, stb.
- Egy évszakos nyári olaj csak meleg évszakban alkalmazható és védi az alkatrészeket, de hidegben nem jó a kenőképessége. A címkén lévő számok SAE 20, 30, 40, 50 és 60, amelyek nem a maximális környezeti hőmérsékletet, hanem az olaj 100 °C-on mért kinematikus viszkozitását mutatják.
- Négyévszakos olajok címkéin a minimális és a maximális hőmérsékleten való viszkozitási értékek megtalálhatóak SAE 15W-40, 10W-40 stb.
A XXI. században a megnövekedett környezetvédelmi előírásoknak megfelelő EURO V-VI.-os minőségnek megfelelő motorok már kizárólag könnyűfutású kis belső kohézióval rendelkező szintetikus motorolaj fejlesztéseket igényelnek. A Start/Stop rendszerű és hibridmotorok elengedhetetlen kenőanyaga a hideg állapotban is kiváló szivattyúzhatósággal rendelkező SAE 0W8-16-20-30 és ritkább esetben még a SAE 5W30 négyévszakos motorolajok alkalmazása, ahol az első szám már nem feltétlen a téli külső környezeti hőmérsékleti alkalmazásra utal.