Metabond

A hidrotőke hang okát hallja? Kopogó, figyelmeztető hangok forrása a motortérben.

A hidrotőke hang okát hallja? Kopogó, figyelmeztető hangok forrása a motortérben.

Az egyik leggyakoribb hiba az autótulajdonosok körében, hogy sokszor figyelmen kívül hagyják a kocsi figyelmeztető jelzéseit. Pedig biztosan nem véletlen, hogy a korábban megszokottól eltérően viselkedik a gépjármű pl. kopog, csörög, csattog, zörög, esetleg csökken a teljesítmény, nő a fogyasztás vagy valamilyen korábban még nem tapasztalható jelenség lép fel. Ezek a jelek akár a hidrotőke meghibásodására is utalhatnak. A lényeg, hogy ne halogassuk az ok feltárását, keressük meg mielőbb a probléma eredetét, hiszen annak gyors megszüntetésével minimalizálhatjuk azt a lehetőségét, hogy a kopott vagy elhasználódott elemek hibájából más alkatrészek is hibásodnak, azt pedig a pénztárcánk fogja súlyosan bánni.

Mi is az a hidrotőke és hogyan műkődik autónkban?

A hidraulikus szelepemelő, vagyis hidrotőke tulajdonképpen egy váltakozó hosszúságú, belülről üreges, olajjal töltött henger, ami a vezérműtengely és a szelepszár között helyezkedik el. Szerepét tekintve biztosítja a szelepek optimalizált funkcionálását, ezen keresztül pedig a motor megfelelő működésének vezérlését meleg és hideg üzemállapotban is. A hidrotőke feltölti magát olajjal, ezáltal azonnal kitölti a rendelkezésére bocsátott teret, lehetővé teszi a szelep hézag nélküli vezérlését.

A hidrotőke hang okozója

Bizonyos autótípusoknál jellemző lehet a hidegindítás utáni hangosabb és a későbbi nagyon halk, száraz kopogás. Ez a hang akár utalhat a hidrotőke hangjára is. Amennyiben ez a kopogó hang pár másodpercen belül nem csillapodik, vagy halkulva is, de megmarad és emellett, emelkedett üzemanyag-fogyasztást, motorteljesítmény vesztést észlelünk, mindenképp érdemes mielőbb ellenőrizni a szelepemelőt. A szokatlan kopogás, zajszint és a kiegyensúlyozatlan motorjárás további okot ad a hidrotőke kontrolljára.

Hibás alkatrészek cseréje, javítása  

Amennyiben beigazolódik, hogy a hidrotőkével van a gond, valószínűleg annak teljes cseréje oldja meg a problémát. Bizonyos esetekben előfordul – korai felfedezéskor, vagy a keveset használt, sokáig egyhelyben parkoltatott kocsiknál –, hogy a hidrotőke és a teljes motorbeltér vegyi tisztítása is megszüntetheti a problémát.

Új hidrotőke beszerelésekor a vezérműtengelyt is célszerű cserélni, valamint ezzel egyidejűleg az olajcserét is érdemes elvégezni, hiszen fontos, hogy az olajrendszer tiszta legyen.

Sűrűbb kenőanyag használata segíthet a problémán?

Sokszor felmerül a kérdés, hogy a hidraulikus szelepemelő csattogásán segíthet vajon a sűrűbb kenőanyag használata? A válasz határozottan nem! A hidrotőke hangján nemhogy nem segít a sűrűbb kenőanyag, hanem még árt is neki. A hidrotőkében lévő olajfuratok a belerakódott koromtól tömítődnek el, emiatt nem tud kialakulni az optimális nyomás, és a tőke nem tudja ellátni a kiömlő funkcióját a vezérlésben. Tehát, sűrűbb motorolaj használata esetén az olajszivattyútól messze helyezkedő hidrotőke még nehezebben, több idő alatt kapja meg a sűrűbb viszkozitás következtében a megfelelő olajnyomást, ahhoz, hogy ki tudjon emelkedni és a vezérlésben megfelelően rész vegyen.

A hangsúly a megfelelő motortisztaságon és kenésen van!

Minden motor optimális működéséhez megfelelő kenésre van szüksége ahhoz, hogy a mozgó alkatrészek irreálisan gyors kopását elkerüljük és ne kelljen őket sűrűn cserélni. A hidrotőke is egy ilyen kopóalkatrész, ami idővel elhasználódhat, meghibásodhat, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani a karbantartásra, vegyi tisztításár, ami megoldhatja a hidrotőke hangjának problémáját.

Legkésőbb 50.000 kilóméterenként érdemes a teljes motorbelteret megszabadítani a szennyeződésektől, lerakódásoktól, ehhez kitűnő választás a Metabond CL motorbeltér tisztító, melyet közvetlen az olajcsere előtt öntünk a motoroljaba és előírás szerint végezzük az olajcserét.

A szakemberek, szervizek 10 - 20.000 kilométerenként, de legkésőbb kétévente javasolják az autók motorolajcseréjét. Ilyenkor érdemes a friss olajhoz adalékanyagot is hozzátenni, ami könnyen eljut a motor megfelelő alkatrészeibe, biztosítva ezzel a megfelelő kenést azok számára. A Metabond motorolajadalékok használatával átjárhatóbbá tehetjük a telerakódott olajfuratokat, szelepeket, ezzel növelhetjük autónk és az alkatrészek hosszabb élettartamát. A különböző motortípusokhoz fejlesztett Metabond motorolajadalékok használata kiküszöböli a hidegindítási problémákat és védőhatást biztosít rövid idejű részleges olajhiány, vagy az olajnyomás teljes elvesztése esetén is.

Figyeljünk az autónk jelzéseire és növeljük élettartamát a Metabond motorolajadalékok és ápolási termékek használatával!