Metabond
Hogyan őrízzük meg autónk hosszú élettartamát télen is?
Csupán néhány apró odafigyeléssel és a Metabond motorolaj-adalék használatával télen is gondtalanul autózhatunk!
Biztosan sokan éltük már át azt a bosszantó érzést, amikor a téli hűvös időjárásban a legnagyobb rohanás közepette autónk feladja a szolgálatot. Lassan nyöszörög az önindító, vagy indításkor a műszerfal visszajelzői elhalványulnak, akár el sem indul a motor. Összeszedtünk néhány jó tanácsot, hogy mivel kerülhetjük el az ilyen és ehhez hasonló kellemetlen helyzeteket, hogyan tudjuk megóvni autónkat a meghibásodástól.
Időnként ellenőrizd akkumulátorod!
Az akkumulátorok a hideg időben fokozott igénybevételnek vannak kitéve, fagypont alatt akár a felére is csökkenhet indítási képességük. 3-4 évnél idősebb akkumulátorokat érdemes bizonyos időközönként átvizsgálni, megelőzni a problémákat. Ha az akkumulátor nem reagál, dönthetünk a régen még jól bevált bebikázás mellett, ám a mai modern autókban olyan sok különböző, érzékeny elektronika van, hogy akár jelentős anyagi kár is adódhat a bebikázás következményeként az indítandó és az indításhoz használt autóban egyaránt.
Figyelj az indításra!
Akár benzines, akár dízelmotoros autót használunk, a hidegindítás és a bemelegítő járatás jelenti a legnagyobb igénybevételt.
A hideg, sűrű motorolajnak több időre van szüksége ahhoz, hogy minden kenési pontra, a csapágyakhoz, a motor hengereibe vagy éppen a vezérléshez eljusson és kialakuljon az olajfilmréteg. A belső égésű motorok élettartamát a futásteljesítmény helyett inkább az határozza meg, hogy az autót hosszabb, vagy rövidebb utakon használták általában. A hosszabb utakon kevés indítási- és bemelegítési fázis jutott minden megtett száz kilométerre, míg a rövidebb utakon több, tehát nagyobb arányban történhetett kenési elégtelenség miatti súrlódás, tehát motor kopás.
Óriási tévhit, hogy fagyos időben a motort percekig álló helyzetben melegíteni kell. Hideg üzemben, az úgynevezett dúsítási fázisban károsodik a legjobban a motor, mert az olajba jutó többletüzemanyag, kondenzvíz, valamint az égéstermékek elegyének hatására maga a motorolaj is ilyenkor szennyeződik a legjobban. A motorolajba kerülő savas kémhatású víz az olaj bázikusságát biztosító adalékot semlegesíti, ezáltal az olaj savassá válik, gyakorlatilag elhasználódik. A savas kémhatású olaj nagyon veszélyes a csapágyfémekre, kémiai korróziót okoz.
Mindenki számára egyértelmű, hogy ezt az üzemállapotot rövidíteni kell, hogy a motor kopása csökkenjen, hosszabb életű legyen az autónk.
A Metabond motorolaj- adalék használata kiküszöböli a hidegindítási problémákat, védőhatást biztosít rövid idejű részleges olajhiány esetén.
Milyen folyamat zajlik a motorban hidegindításkor?
Az első fázis az indítózás, ekkor a csapágyakban vegyes súrlódás van, normális kenés szinte sehol nem alakul ki, viszont a terhelés is alacsony, hiszen nincs munkaütem. Ez a fázis viszonylag rövid ideig tart.
A második fázis a motor beindulása és járása az olajnyomás felépüléséig. A harmadik pedig a motor melegítő járatása, már a felépült olajnyomással. Azonban nagy hidegben az olajnyomás nem épül fel azonnal, úgyhogy itt van a nagyon rövid, de legkárosabb fázis a hidegindításnál, amikor a kevés olajnyomással, viszonylag nagy fordulaton forog a motor. Azok, akik nagy gázzal indítanak ilyenkor még jobban túlpörgetik a motort, érdemes ezt elkerülni, mert ezzel tehetjük a legrosszabbat a motornak. Innen automatikusan a harmadik fázisba lépünk át, amikor a megfelelő olajnyomással melegítjük a motort. A melegítő járatás jellemzője, hogy főként a benzines motorok erősen túldúsítanak, a lambda szabályozásuk nem működik, a dús benzin a hengerfal olajfilmjét felhígítja, illetve meg is szüntetheti, lemossa. Nem szabad gázfröccsökkel gyorsítani a motormelegítést, mert ez tovább ront a helyzeten, de az sem jó, ha percekig álló helyzetben, alapjáraton jár, mert így még lassabban melegszik be, ráadásul mindez árt a környezetnek is. Javasolt, hogy a motorindítást követő percen belül induljunk útnak, majd alacsony fokozatban, kis gázzal közlekedjünk.
Szintén a járműre ártalmas lehet, ha az autót azelőtt állítjuk le, hogy felmelegedett volna üzemi hőfokra. Például megyünk vele egy kilométert. Ilyenkor a kondenzvíz nem párolog el, a motor nem melegszik fel, a kipufogógázok utókezelése nem ér el egy minimális szintet sem, így nem csak a motornak ártunk, hanem a környezetnek is.
Mi a helyzet a dízellel?
Dízelmotor esetén a beindítás után kb. egy percig ne adjunk gázt, ne csináljunk semmit, hagyjuk ketyegni, majd azután induljunk el. A hengerfej ilyenkor nagyon hideg és amennyiben azonnal terhelni kezdjük a motort, akkor relatíve kis területeken intenzíven melegszik, az égéstereknél kezd viszonylag gyorsan melegedni, így hőfeszültségek keletkeznek benne. Ezért jobb, ha alapjáraton egy-két percet járatjuk, így a hengerfej nem mínusz 20 fokos, amikor elindulunk, van ideje elvezetni azt a kis termelődött hőt, megadni az egész alaphangulatát és egyenletesebb hőfokát.
A Metabond motorolaj-adalék biztonsági kenés lehetőségét nyújta, megkönnyíti a motor belső működését és az alkatrészek mozgását, a zajszint és üzemi hőmérséklet azonnal észrevehetően mérséklődik.
START-STOP a kivétel!
Fent említett tényezőkkel szemben kivételt képeznek a legmodernebb START-STOP rendszerrel rendelkező gépjárművek. Ezeknél a rendszereknél a gyárilag javasolt alacsony viszkozitású – általában 0W- motorolajak hidegen is hígfolyósak és kiküszöbölik a hidegindítási problémákat! A rendkívül modern rendszer különböző szelepei nem engedik el az olajnyomást. Mindezek mellett természetesen a START-STOP rendszernél is javasolt az indulás előtti néhány 10 másodperces melegítés.
Fontos a jó minőségű, adalékolt üzemanyag!
Az üzemanyag összetétele meghatározza annak párolgását és viszkozitását. Az egyik legjelentősebb probléma az üzemanyagellátó rendszer kapcsán a száraz (kénmentes), könnyen romlandó üzemanyag használata. A dízel üzemanyag sűrűsödési hőmérséklete speciális adalékanyagokkal csökkenthető, melyek a vizet is eltávolítják az üzemanyagból. A Metabond üzemanyag- adalék tisztítja a befecskendező szelepeket, biztosítja az üzemanyag ellátó rendszer hatékony és megnövelt élettartamát, amellett, hogy 5-10% üzemanyag megtakarítást is eredményez
Válassz autódnak megfelelő viszkozitású minőségi motorolajat!
A besűrűsödött motorolaj lassabban mozog a kenőanyag-rendszer vezetékeiben. Ez nem csupán a motor alkatrészeinek gyorsabb kopását okozza, de jobban megterheli a motort is. A hideg évszakban való könnyebb motorindításához használja a megfelelő viszkozitási értéket.
A Metabond motorolajok és a hozzá való olajadalékok minden esetben csúcsminőségű alapanyagokból készülnek, többféle minősítésben is beazonosítottak, specifikációjuk alapján pedig rendkívül széles spektrumban fedik le a különböző fejlesztésű motorok igényeit. A minőségi motorolaj fontosságáról bővebben itt olvashatsz:
https://metabond.hu/blog/miert-fontos-a-minosegi-motorolaj-hasznalata
Figyeld autód figyelmeztető jelzéseit, hangjait a téli időszakban is, mert lehet, hogy ezek komoly problémára figyelmeztetnek, akár a hidrotőke meghibásodására is utalhatnak. Erről részletesen korábbi cikkünkben olvashattok.
Autót hosszú távra!
Ha mi úgy gondolkodunk, hogy megvettük az autónkat és örökre megtartjuk, akkor minden egyes indításkor a lehető legjobbat szeretnénk neki tenni. Másrészről pedig felelősen gondolkodó emberek vagyunk, így a környezetre gyakorolt hatásokat is figyelembe vesszük és nem szennyezzük azt teljesen feleslegesen.
A Metabond olajadalékok nyomás alatt a fémekkel kémiai reakcióba lépve, azok saját anyagát nemesítik fel. Az így kialakult rendkívül kemény és nagyon sima védőfelület akár extrém terhelés esetén is ellenáll a súrlódásból adódó sérüléseknek, megakadályozza a "vegyes súrlódást", továbbá ideális feltételeket biztosít a kenőolajok, kenőfilm számára.
További blog cikkeinket itt olvashatod!