Metabond

Miért fontos a minőségi motorolaj használata?

Miért fontos a minőségi motorolaj használata?

A társadalom rendkívül megosztó az autóhoz való viszonyulást illetően. Van, akinél az autó csupán egy tárgy, amit különösebb gondoskodás, karbantartás nélkül használ, aztán ha már nem megfelelően működik akkor „eldobja”, cseréli. Sokunknál azonban az autó több, mint egy használati tárgy. Családtag, ami meghálálja a gondos karbantartást és a közös utazások alkalmával életre szóló élményekben lehet részünk.

  Az autó egy rendkívül érzékeny szerkezet, így gondos odafigyelést és ápolást igényel. Nem elég csupán időnként lemosni és megtankolni, ismerni kell kívül-belül. Ha tisztában vagyunk a működésével, megérthetjük jelzéseit és időben gondoskodhatunk a megfelelő szakszerű megoldásról. A motorolaj az egyik ilyen fontos tényező, melyre érdemes figyelni. Az autó lelkét kitevő gépezet ideális és egészséges működéséhez elengedhetetlen a kenést biztosító és az előírás szerinti jó minőségű motorolaj.  

A motorolaj szerepe autónk életében

Az olaj elsődleges feladata a motor mozgó alkatrészeinek kenése, a fém-fém érintkezés (kopás) megakadályozása és a súrlódás csökkentése. További feladatai a hő elvezetése, a motor tisztántartása, a tömítések kondicionálása és a fém alkatrészek korrózió elleni védelme. A motorolaj teljes egységét igen sokféle összetevő adja, melyek együttesen adnak olyan tulajdonságot az olajnak, amely segítségével a motor működése zavartalan lehet.

A motorolaj alkotórészei

A motorolaj minőségét számos alkotóelem befolyásolja, mint a neve is mutatja alapvető eleme az olaj. Ezt nevezzük alapolajnak melyből több típus is létezik: ásványi, félszintetikus, szintetikus vagy részszintetikus. Ezekről részletesen olvashattok egy korábbi blogcikkünkben: https://metabond.hu/blog/motorolaj-kisokos-1-resz

A motorolaj több mint háromnegyed részét teszi ki az alapolaj, további alkotóelemei az úgynevezett adalékok. Az adalékok segítségével kap az olaj olyan tulajdonságokat, amelyek segítik egy-egy típusú motor ideális működését, és megakadályoznak számos elkerülhető problémát. Az adalékok között találunk kopásgátló anyagokat, korróziós inhibitorokat, súrlódáscsökkentőt, antioxidánsokat, viszkozitásmódosítókat vagy éppen dermedésgátlót. A felsorolt adalékok csupán a legnépszerűbbek, töredékét mutatják a teljes skálának. Rengeteg egyéb kifejezést találunk még a motorolaj összetevők listáján, amelyek elsőre akár ijesztőnek tűnnek, de abban biztosak lehetünk, hogy mindegyik azért kerül a flakonba, hogy a kenőanyagot felhasználási hely specifikussá, hatékonyabbá tegye a motor kenése céljából. Az adalékanyag a kulcsa az olaj speciális tulajdonságainak. A hozzáadott adalékokon múlik egy-egy motor megfelelő kenése.

Az autónkban lévő motorolajat nem ajánlott a végsőkig használni, hiszen a nem megfelelő, elhasználódott olaj alkalmazásának végzetes következményei lehetnek. A folyamatos hőmérsékletváltozások, igénybevételek nyomáskülönbségek és különféle olajba került szennyeződések (elégetlen üzemanyag, korom, hűtőfolyadék, por, szétforgácsolódott fémdarabkák) érik a mindennapok során, ennek köszönhetően az olaj megváltozik, például párolog, oxidálódik és nitridálódik, viszkozitása jelentősen növekszik és így már nem tudja tökéletesen betölteni kenőanyag-szerepét a motorban.

 A Metabond motorolajok és a hozzá való olajadalékok minden esetben csúcsminőségű alapanyagokból készülnek, többféle minősítésben is beazonosítottak, specifikációjuk alapján pedig rendkívül széles spektrumban fedik le a különböző fejlesztésű motorok igényeit.

Meddig biztosítja a motorolaj a zavartalan működést, azaz milyen időközönként érdemes cserélni?

Az általános álláspont szerint egy átlag autósnak évente vagy 15.000 kilométer megtétele után javasolt az olajat cserélni. Az úgynevezett „Longlife” olajok esetén ez az olajcsereperiódus megnövekszik, de csak bizonyos közlekedési feltételek betartása mellett. A nyugateurópai szabvány szerint, a csereperiódus ideje alatt a megtett távolság 70-80%-a autópályás közlekedés, míg a városi közlekedés nem több, mint 10%. Továbbá a napi ingázás hosszabb, mint kétszer 30 km, hogy a motorolaj kellőképp felmelegedjen és legyen lehetősége a kenőolajba került üzemanyagnak kipárologni. Ezen közlekedési feltételek hiányában az olajcsereperiódus jelentősen csökken!

Az olajcsere periódus függ az autó üzemszerű használatától, hogy milyen gyakorisággal, milyen távolságokon, milyen igénybevételnek kitéve és milyen időjárási viszonyok között használjuk a járművet. Akkor sem húzhatjuk az olajcserét sokáig, ha évente csak keveset járunk az autóval, hiszen az olaj rövid használat alatt is ki van téve a különféle oxidációs folyamatoknak, szennyeződéseknek, ezáltal elindul a kenőanyag savasodása és az adalékok öregedése is.

További fontos szempont, hogy a szakértők megállapítása szerint mind a dízelben, mind a benzinben egyre több a fellelhető biokomponens, ami egyre több olajba kerülő vizet és savat jelent, ez pedig nagyobb kopásokat és lerakódásokat okoz a motorban.


 Gondoskodjon Ön is a motorolaj rendszeres cseréjéről minőségi Metabond motorolajjal és hozzá való olajadalékkal!

A motorolaj fogyasztás csökkentése minden autósnál kulcsfontosságú kérdés, olvasd el blogcikkünket erről a témáról is!