Metabond

Motorolaj kisokos 1. rész

Motorolaj kisokos 1. rész

Tudtad, hogy a motorolajokat a felhasznált bázisolajtól függően nagy általánosságban négy típusba soroljuk?

-        Ásványi: Magas viszkozitással („sűrű”, 20W-.; 15W-), kis potenciállal (csereperiódus) és kis terhelhetőséggel rendelkeznek. A berendezések illesztéseit a vastag kenőanyaghoz méretezik. Ezeket az olajokat annak idején igen gyengén adalékolták.

Általában az 1970-es évek előtt fejlesztett motoroknál használatos.

-        Félszintetikus: Közepes viszkozitással (10W-), megnövelt potenciállal és terhetőséggel rendelkeznek. Az ásványi alapolajat egy úgynevezett hidrokrakkolásos eljárás során növelik a szénhidrogén molekulaláncokat, ami igen pozitívan befolyásolja a fent említett tulajdonságokat. Az adalékolás elengedhetetlen a motor ideális működése érdekében.

Leginkább az 1990-es évek előtt fejlesztett precízebb illesztésű motorok előírásainak felel meg.

-        Szintetikus: Alacsony viszkozitással (5W-; 0W-), alacsony belső kohézióval, kiemelkedő potenciállal és a legmagasabb terhelhetőséggel rendelkeznek. Személygépjármű és haszonjármű olajok esetében általában Polialfa-olefin (PAO), míg a versenysport és motorkerékpárok esetében újabban észter bázisolajat alkalmaznak a nagyobb hőterhelések miatt. A legprecízebb alkatrészillesztéseket teszik lehetővé.

A szintetikus könnyűfutású bázisolajok megakadályozzák az iszaplepedékek kialakulását és optimális viszkozitási jellemzőkkel bírnak, ezzel biztosítva a motor indulást követő, azonnali kenést (Start/Stop rendszer), megbízható védelmét.

A legutóbbi években fejlesztett motorok igényeihez szükséges.

A szintetikus szénhidrogén alapú alapolajokat minden esetben adalékolni kell. Az adalék határozza meg többek között a kopásgátló képességet, a korróziós képességet, módosítja a súrlódást, továbbá antioxidánsokat, habzás gátló adalékot, különböző viszkozitás módosító, dermedéspont csökkentő és tömítés regeneráló anyagokat is tartalmaz.

-        Rész, vagy félszintetikus: A fenti három típusú alapolaj bármelyikének egy másikkal történő bizonyos arányú keveréke, ami a gépjárműelőírásnak megfelelő tulajdonságokat lefedi.

Olvasd el a Motorolaj Kisokos  2.részét is!