Metabond
Motorolaj-adalék kopott motorhoz
A hosszú évek során nem csupán gépjárművünk karosszériájának, futóművének, fékrendszerének és egyéb részeinek alkatrészei adják fel a szolgálatot, hanem a motor is elhasználódhat és erőtlenné válhat. Ha nem szeretnénk hamar túladni idősödő autónkon érdemes a kopott motorba megfelelő motorolajat választani, és odafigyelni a rendszeres olajcserére, hiszen ezzel meghosszabbíthatjuk a motor és az autó élettartamát is.
A megfelelő minősítésű és viszkozitású motorolaj elengedhetetlen ahhoz, hogy az autó fogyasztása és teljesítménye is tökéletes legyen. Mindannyian tudjuk, hogy a műszakilag rendben lévő motor biztonságot és hosszantartó használatot biztosít tulajdonosának.
A motorolaj meghatározó szerepe:
Az olaj fő funkciója a motor mozgó alkatrészeinek kenése. Az olaj vékony filmréteget képez, ami kitölti az apró tereket és megakadályozza a fém-fém érintkezést (kopást), valamint csökkenti a súrlódást. További fontos feladatai a hő elvezetése, a motor tisztántartása, a tömítések kondicionálása és a fém alkatrészek korrózió elleni védelme. A motorolaj teljes egységét igen sokféle összetevő adja, melyek együttesen adnak olyan tulajdonságot az olajnak, amely segítségével a motor működése zavartalan lehet.
A minőségi motorolaj fontosságáról bővebben itt olvashatsz:
https://metabond.hu/blog/miert-fontos-a-minosegi-motorolaj-hasznalata
A motorolajban található adalékok jelentősége:
Legyen szó ásványi, vagy szintetikus alapú olajról, minden kereskedelemben kapható kenőanyag-termék tartalmaz adalékanyagokat. Ezek az adalékok a motorba kerülő olaj legfeljebb 15-20 százalékát teszik ki. Az adalékok olyan kémiai vegyületek, amelyek javítják az alapolaj alaptulajdonságainak teljesítményét. Az olajgyártók a kenés fokozása érdekében az alapolajokat különböző funkciókat ellátó (viszkozitás módosító, habzásgátló, tisztító, emulgáló, teljesítményfokozó, hőstabilitást fokozó, korróziógátló, súrlódáscsökkentő stb.) adalékokkal keverik. Ezen adalékok nélkül az autó motorjában lévő olaj nem tudná ellátni a megfelelő kenési feladatát és nem védené megfelelően a motor mozgó alkatrészeit a kopás ellen.
A motor kopása:
Magyarországon az autók átlagos életkora 15 év feletti, így rengeteg a sokat futott, idős, esetleg gyengén karbantartott, ezáltal jelentős olajfogyasztással rendelkező gépjármű.
A szokatlanul nagy olajfogyasztás általában, néhány egyéb ok kivételével valamely nem megfelelő kenéssel rendelkező alkatrész kopásának, elhasználódásának eredménye.
Az elhasználódás legáltalánosabb, legismertebb oka a kopás. Egy berendezés akkor kopik, mikor az egymáson elmozduló alkatrészek érintkező felületei között megszakad az olajfilm, vegyes súrlódás jön létre és a fémfelületek egymáson történő súrlódása következtében folyamatos anyagveszteség keletkezik.
A motorolaj a henger falán, a kopott felületek közötti hézagokon át az égéstérbe kerül, ahol elég és így jelentős füst keletkezik a kipufogás során. A tartós nem megfelelő kenés következtében felgyorsul az egyes elemek, alkatrészek egymás utáni tönkremenetele.
A motorolaj fogyasztást több tényező is okozhatja. Régebbi modellek esetében előfordulhatnak különböző szivárgási problémák, tömítetlenség. Ezeket a hibákat könnyedén észlelhetjük, mivel ilyenkor olajfolt jelenik meg a motortérben, később pedig már gépjármű alatt is. Az idősebb, vagy elhanyagolt autók esetén, nem a gyári előírásnak megfelelő, vagy nem megfelelő viszkozitású motorolajjal feltöltött motorok esetében a motor belső olajfogyasztása okozza az olajfogyasztást. Ebben az esetben a túlzott olajfogyasztás tipikus jele a kipufogóból távozó kék füst, ám amikor ezt menet közben, a sofőrülésből észreveszed, akkor már nagyon komoly a baj.
Nem kell minden esetben nagyon öreg autóra gondolnunk, ha kopott és elhasználódott motorokról beszélünk előfordulhat, hogy már 3-4 éves gépjárműnek is kopott a motorja, azaz „eszi „az olajat.
Tévhitek a kopott motor orvoslásával kapcsolatban:
Elsőre logikusnak tűnő, ám súlyosan helytelen válasz, amikor nehezebben folyó, köznyelvben "vastagabb", sűrűbb olajat teszünk az autóba, ami legtöbb esetben alacsonyabb teljesítményszintű és sokkal hamarabb elveszíti a kenőképességét. Ezt követően látszólag nincs olajfogyasztás egy ideig. Ellenben, ez az olaj jó eséllyel nem csak az égéstérbe nem fog eljutni, hanem rengeteg olyan helyre sem, ahol a motornak, vagy épp a turbónak mindenképp kenésre lenne szüksége. Ha ezeken a helyeken nincs olaj, akkor fém a fémen súrlódik, ami rengeteg felesleges hőt, kopást eredményez, ami motor gyorsabb halálához vezet. Néhány ilyen sűrűbb és alacsonyabb minőségű olajjal történő olajcserét követően csodálkozik az autós, hogy újra megnő az olajfogyasztás, szinte már „keresztben jár a dugattyú” és a motor orrán-száján folyik az olaj.
A "10W-40 mindenbe jó" hazai tévhit nagyban hozzájárul a magyarországi autópark jelentős olajfogyasztó autóihoz, hiszen a magasabb teljesítményszintet előírt motornak nem nyújt megfelelő kenést.
Mi a megoldás kopott motor esetén:
Ha a motor a kopásból eredően relatív sok olajat fogyaszt, semmiképp se válasszon sűrűbb, magasabb viszkozitású általában jelentősen alacsonyabb teljesítményszintű motorolajat, mellyel a további kopást csak felgyorsítja! Helyette használjon a gyári előírásnak, megfelelő viszkozitású és teljesítményszintű minőségi motorolajat és azt egészítse ki a megengedett viszkozitásmódosítóval ellátott Metabond OLD SPEZIALLAL!
A Metabond OLD SPEZIAL a kopott személy -, és haszongépjárművek legkorszerűbb viszkózitásmódosítóval ellátott, szintetikus bázisú adaléka.
Az adalék kerámiatartalma a kiváló súrlódási tulajdonság mellett bizonyos tömítetlenséget is orvosol, továbbá az alkalmazott viszkozitásmódosító kissé megnöveli a felhasznált gyári előírt minősítéssel rendelkező motorolaj viszkozitását, így az olajfogyasztás jelentősen csökkeni fog. A második olajcserét követően általában már szinte megszűnik az olajfogyasztás.
A Metabond fémfelület-nemesítő használata kiküszöböli a hidegindítási problémákat és védőhatást biztosít rövid idejű részleges olajhiány, vagy az olajnyomás teljes elvesztése esetén is.
Metabond OLD SPEZIAL folyamatos használatával elérhetjük a motor hátralévő élettartamának megduplázását.
További blogcikkeinket itt olvashatod!